woensdag 20 juni 2007

Zoekmachine-optimalisatie

Zoekmachine-optimalisatie (Engels: search engine optimization of SEO[1]) is een onderdeel van Search Engine Marketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de reguliere zoekresultaten van een zoekmachine, op voor de webpagina relevante trefwoorden of zoektermen.

Sommige websites proberen de zoekresultaten van de zoekmachines in hun voordeel te beïnvloeden door gebruik te maken van truukjes (spamdexing). Zo vermelden sommige websites in de metatags vele honderden woorden. Een andere truuk is het gebruiken van zinnen met steekwoorden in dezelfde kleur als de achtergrondkleur van de website (cloaking); ze zijn dan wel zichtbaar voor de zoekmachine, maar niet direct voor de bezoeker. Weer een andere truuk is om een website op verschillende locaties neer te zetten. Deze truukjes werken vaak in het begin even, totdat ze veel gebruikt gaan worden. Dan verzinnen de makers van zoekmachines methodes om dit soort ongewenste optimalisatie tegen te gaan. Tegenwoordig treden makers van zoekmachines harder op tegen zulke ongewenste truukjes, waarbij websites zelfs uit de index van de zoekmachine verwijderd kunnen worden.

Het aantal bedrijven dat zich met zoekmachine optimalisatie bezig houdt, is inmiddels zover gegroeid dat er zowel een Nederlandse als een Europese brancheorganisatie is ontstaan.

Er zijn ook websites die zogenoemde SEO contests (SEO-wedstrijden) organiseren waarbij het de bedoeling is, op vooraf bepaalde zoektermen, zo hoog mogelijk te scoren in Google of een andere zoekmachine.

Geen opmerkingen: