dinsdag 25 september 2007

Vermijden offline winkel belangrijke reden voor de online shopper

Een van de belangrijkste redenen voor de consument om online aankopen te doen is gemak. Belangrijker zelfs dan prijs. Onderzoek van Sterlingcommerce.com onder Amerikaanse consumenten laat echter zien dat het vermijden van de offline winkelomgeving ook een belangrijke rol speelt bij de afweging om online te gaan kopen. Het opvallende hierbij is dat de kracht van de winkel juist het de reden is waarom ze afhaken: verkoop medewerkers. Meer dan de helft van de online shoppers wil liever niet te maken hebben met een verkoper, terwijl 44% vindt dat je online betere informatie vindt over een produkt dan bij een verkoper in de winkel.

Grappig is dat juist de hardcore offline kopers, geen reden kan bedenken om online te gaan shoppen. De belangrijkste reden voor de offline aankoop is het feit dat je de produkt kan zien en de aanwezigheid van verkooppersoneel. Ook vindt deze groep het handiger om een produkt naar een fysieke winkel terug te brengen dan naar de online shop. Deze groep is oververtegenwoordigd in de leeftijdscategorie 50 plus.

Interessant verhaal. Op zich niet heel verrassend, maar toch leuk om het cijfermatig onderbouwd te zien.

Geen opmerkingen: